pátek 25. července 2014

Komentář: proč nesouhlasím s Penny Marketem



V Dobré se povídá, že se v místní části Stará dědina chystá stavba nového obchodu, patřícího do řetězce Penny Market. Nejenom povídá, už jsou k tomu i dokumenty na internetu. Tento krok nevítám, a chci uvést, proč.


Ještě předtím chci uvést, že se mi současné vedení obce velmi zamlouvá. Je složené ze široké koalice, je aktivní v mnoha směrech, v oblasti kulturní i ekologické (na kterých mi záleží asi nejvíce), ale i v oblasti sociální, sportovní, v oblasti spolupráce se spolky, podařilo se mu pozvednout informační reprezentaci obce a také se mu daří získávat dotace. Ale to, že o této stavbě dostatečně neinformují a nečiní dostatečné kroky proti tomu (nebo o nich alespoň nemluví), to považuji za jedno z výrazných mínus, kterých je ale celkově málo.


A nyní, proč se mi Penny Market nelíbí. Hlavní důvod je ten, že jsem fanoušek místních obchodů, tedy živnostníků, obchodníků a podnikatelů. Jsou to lidé bydlící v obci, takže část peněz, které díky svému podnikání získají, utratí v obci – tyto peníze tedy nesměřují pryč. Oproti tomu Penny Market je mezinárodní řetězec se sídlem v Německu – a veškeré jeho zisky (jen snad s výjimkou platů zaměstnaných prodavačů, pokladních a podobně) poputují pryč. Čím více peněz v obci zůstane, tím lépe bude místní podnikání fungovat, tím lepší rozvoj může obec čekat.


Penny Market má tu výhodu, že jde o řetězec. Může se proto stát, že když nebude mít v Dobré příliš zákazníků, stlačí ceny uměle dolů a tím z dosavadních obchodů odebere zákazníky. V pomyslné černé variantě je možné, že se některé obchody kvůli tomu zavřou. Místní podnikatelé si totiž nemohou dovolit uměle snižovat ceny, nemají totiž stovky obchodů jinde, mají jen ten jeden – ten svůj u nás.


A všimněme si i jiné věci. Jsou to místní obchodníci, kteří také pomáhají rozproudit kulturní život v obci. Sponzorují kulturní akce, darují věcné předměty do tombol a k jiným účelům a podobně. Jak často se stává, že by mezinárodní řetězce podporovaly kulturu v místě, kde působí? Snad možná Hyundai je světlou výjimkou, ale to bylo možná také dáno setrvalým tlakem neziskových organizací. Pokud řetězce něco dobročinně podporují, tak jen v takové podobě, aby to byly co nejvíce populární akce, aby tím posílily své PR. I proto by nemělo dojít k tomu, že se jediná večerka, jediný obchod u nás zavře.


Pak je tady otázka, jak využít bývalou výrobní plochu, která celkem hyzdí střed obce. Ale nápadů je opravdu hodně, i občané přinesli své nápady spontánně na Facebooku. Sportovní využití (například skate park, o kterém se v minulosti hovořilo), domov pro seniory, zeleň, možná jakési středisko místního obchodu – sídlo a místo setkávání různých živnostníků, nebo třeba také farmářské trhy, jak občané navrhovali v anketě ke strategii obce a podobně. Možností je opravdu hodně. Podle některých zpráv je možným rizikem, že se na místě postaví ubytovna. Ale myslím, že máme natolik šikovné vedení obce, aby této možnosti zabránilo.


A co s tím? Lidé mají možnost udělat petici, pokusit se posbírat podpisy na místní referendum, třeba v době komunálních voleb. Já jsem se rozhodl, že zkusím bojovat jinak – až bude Penny Market postaven, dám na svém blogu zdarma k dispozici prostor, aby místní obchodníci informovali o svém novém zboží, o slevách a podobně (do budoucna: můj mail je Salamon.Petr@gmail.com).


Žádné komentáře:

Okomentovat