Přemysl Mácha se ve veřejných záležitostech aktivně angažuje od roku 1998. Podílel se na vedení řady místních, národních i mezinárodních projektů a kampaní zaměřených na právo na informace o životním prostředí, environmentálně šetrné nakládání s odpady či podporu veřejné dopravy. V současnosti je členem dozorčí rady nadačního fondu Hyundai. Od roku 2000 působí jako vysokoškolský pedagog na Ostravské univerzitě. V uplynulých dvou desetiletích strávil sedm let v zahraničí, především v USA a Mexiku, hovoří plynně anglicky a španělsky a domluví se také portugalsky, francouzsky a německy. Žije v horské obci, kde se zapojuji do činnosti některých výborů a komisí zastupitelstva. Také jako vlastník malého chovu valašských ovcí se spolu s ostatními zemědělci zasazuji o snížení přebujelé byrokratické zátěže, která komplikuje udržitelné zemědělství v našem regionu.
S touto zajímavou místní osobností jsem se rozhodl udělat rozhovor.
V rámci svého studia jste navštívil indiánské kmeny v Latinské Americe. Můžete k tomu říci něco bližšího?
Čím Vás indiáni zaujali?
Můj zájem o Latinskou Ameriku má dva základní důvody. Tím prvním jsou domorodé kultury, ať už ty předkolumbovské nebo ty současné. Představují velmi odlišný způsob vztahování se ke světu, což mne velmi zajímá. Tím druhým důvodem je historicky (archiválně) poměrně dobře zdokumentovaný kontakt mezi různými skupinami lidí, kteří se v prostoru Latinské Ameriky v posledních pěti stech letech setkávaly a daly vzniknout mnoha rozličným novým životním způsobům, tradicím a náboženstvím.
Někteří lidé si indiány idealizují. Myslí si, že žijou tím správným způsobem života, nezkažení civilizace, v obklopení přírodou, které si Váží. Co si o této idealizaci myslíte? Je to samozřejmě nesmysl, který nicméně vydělává, a proto jej mnoho lidí dále aktivně šíří. Jsou to lidé jako my, mají podobné tužby i strasti, a byť možná řeší některé problémy jinak, problémy samotné jsou totožné těm našim, resp. jsou povětšinou v horším postavení v důsledku historické diskriminace a marginalizace. Situace se velmi liší z místa na místo, proto je nemožné hovořit paušálně o všech indiánech. Naprosto jiná je situace v USA, kde většina domorodých skupin má právní subjektivitu a provozuje kasina, z kterých jim plynou obrovské příjmy, a v Mexiku, kde nemají ani právní subjektivitu a kde často žijí ve městech a vesnicích spolu s většinovým míšeneckým obyvatelstvem. Uchování přírodního prostředí je věcí vůle a dostupné techniky - se sekerou a foukačkou změníte podobu pralesa výrazně pomaleji než s motorovou pilou a loveckou puškou. Systémy nakládání s odpady jsou na latinsko-americkém venkově v plenkách, pokud vůbec existují, takže okolí většiny vesnic, včetně těch
Také jste působil v regionu v rámci sdružení Dětí Země. Dnes už jsou Děti země velmi malou organizací s jen několika pobočkami. Můžete uvést, na jakých konkrétních projektech jste tady pracovali?
Slyšel jsem, že jste komunikovali s tehdejším vedením obce ohledně vybudování kompostéru. Dnes obec Dobrá nabízí občanům kompostéry pro jejich domácí bioodpady. Co si myslíte, že je lepší – velká kompostárna nebo malé kompostárny na každé zahrádce? Ano, je to pravda, s obcí jsme připravovali projekt obecní kompostárny, z kterého ale nakonec sešlo. Zároveň jsme ale podpořili vybudování domácích kompostérů formou dotovaného materiálu pro stavbu
Nyní učíte na Vysoké škole, ale zároveň žijete v Pražmě, kde se staráte o své ovce. Co Vás přimělo k rozhodnutí přestěhovat se na venkov? Proč chováte ovce, vnímáte v tom nějaký důležitý myšlenkový prvek?
V rámci své akademické práce jste zkoumal názvosloví místních jmen v horní části mikroregionu Morávka. Zjistil jste něco, co Vás překvapilo?
Guinei.
Taky jste kandidoval za Stranu zelených. Proč je Vám právě tato strana blízká?
Máte nějaké další plány, jak veřejně působit? Vím, že jste uvažoval o založení občanského sdružení na Pražmě. Jak to s tímto projektem vypadá nyní?
Žádné komentáře:
Okomentovat